Om marktleider te worden binnen een industrie die nog uitgevonden moet worden, moet een ambachtelijke producent van verse pasta zich in een vooruitstrevende ondernemer met een feilloos instinct weten om te toveren.
Dit is de geschiedenis van Giovanni Rana.
Giovanni wordt op 15 oktober 1937 geboren in Cologna Veneta, in de buurt van Verona. Van begin af aan zorgt hij voor onrust binnen de familie Rana. In plaats van te gaan studeren kiest hij voor handenarbeid en in 1950, wanneer hij slechts 13 jaar oud is, gaat hij samen met zijn broers werken in de bakkerij van zijn familie in San Giovanni Lupatoto.
Giovanni heeft de geheimen van het broodbakken al snel onder de knie. Maar de toekomst heeft andere plannen voor hem dan men had kunnen denken.
Het bedrijf en het werk groeien gestaag. Giovanni is bereid om kansen te grijpen. Het is 1960 en Italië wordt volop gekenmerkt door de economische bom die rijkdom, consumptie en ook vrouwen werkgelegenheid biedt. Deze laatste factor is de vonk die nodig is om een nieuwe professionele activiteit te starten.
“Als jonge echtgenotes geen tijd hebben om tortellini te maken, dan doe ik dat wel voor ze!” zal hij wel hebben gedacht toen hij voor 18.000 Italiaanse lires de mythische tweedehands Guzzini kocht waarmee hij persoonlijk de tortellini afleverde bij de eerste families die zijn klanten waren.
Op deze manier zet de huisgemaakte verse pasta zich om in de verse pasta die Giovanni Rana bij u thuis brengt.
Op 28 maart 1962 worden officieel de deuren van de pastafabriek Rana geopend. Een belangrijke mijlpaal die gevierd moet worden, maar daar is gewoon geen tijd voor. Twee handen om het deeg te kneden zijn niet langer voldoende. Het aantal handen groeit naar vier, acht en vervolgens zestien, tot Giovanni begrijpt dat het tijd is om een nieuwe groeistrategie toe te passen.
Handgemaakte verse pasta, waarvan het recept volgens de Italiaanse traditie van generatie op generatie werd overgedragen, is klaar om op industriële schaal geproduceerd te worden.
De machines die toentertijd beschikbaar waren bleken amper doeltreffend te zijn voor de productie die Giovanni in gedachten heeft. Met behulp van lokale ingenieurs en monteurs ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe machines die aan de groeiende vraag naar volume en soorten pasta kunnen voldoen.
De investering is aanzienlijk en moeilijk te dragen, maar betaalt zich binnen afzienbare tijd terug: de productie groeit van 15 kg tortellini per uur naar honderden kilo’s per uur... kortom te veel om in het mandje van de motorfiets te vervoeren!
Voor de gevulde pasta van Giovanni Rana is het tijd om aan een reis door heel Italië te gaan denken.
De jaren ‘70 zijn aangebroken. Het bedrijf heeft een grotere vestiging nodig. Giovanni denkt er onmiddellijk aan om deze nieuwe vestiging in de buurt van zijn nieuwe woning in San Giovanni Lupatoto te laten bouwen.
Deze jaren worden gekenmerkt door een groei van de handel en de ambitie van Giovanni. Hoe meer hij zijn worstels in zijn omgeving zet, hoe meer hij eraan denkt om de distributie van de producten Rana ook naar andere markten buiten Italië uit te breiden.
De Italiaanse families zijn dol op Giovanni en zijn tortellini wanneer Gian Luca, zijn enige zoon en de huidige algemeen directeur, in het bedrijf gaat werken. Net als zijn vader heeft hij grootse dromen. Zijn eerste doel bestaat eruit om de producten Giovanni Rana en het genot van de heerlijke Italiaanse keuken over heel Europa te verspreiden.
Binnen een aantal jaar komt zijn droom uit. Een dusdanig grote groep klanten vraagt echter om een nieuwe manier om mensen te bereiken en hun hart te veroveren. Het bedrijf begint in reclame te investeren en Giovanni is bereid om zijn gezicht te tonen.
De droom van de familie Rana om haar producten naar Amerika te brengen komt uit en is zelfs grootser dan verwacht! Ongeveer op hetzelfde moment worden de eerste vestiging in Chicago en het eerste restaurant in de exclusieve wijk Chelsea Market in New York geopend.